Navigatie

Psychologisch advies

Psychologie in de Klas verzorgt adviezen op maat aan scholen over psychologische onderwerpen en vraagstukken.

Hieronder geven we enkele voorbeelden van situaties waarin we kunnen adviseren. Heeft u zelf ook een vraag? Neem gerust even contact op!

De moeder van een van onze leerlingen is ernstig ziek. Deze leerling verzuimt regelmatig, maar als ze op school is ontwijkt ze onze vragen over hoe het gaat en lijkt ze mooi weer te spelen. Wij weten echter wel beter, haar moeder heeft niet lang meer te leven. Hoe gaan we hier mee om?
We bespreken met de betrokken leerkrachten en eventuele relevante derden, zoals een IB’er, hoe kinderen omgaan met ziekte en overlijden van een ouder en bespreken hoe school hier mee om kan gaan ten opzichte van de leerling en ten opzichte van de klasgenoten, nu tijdens de ziekte, maar ook straks, als moeder is overleden.

We hebben een aantal leerlingen waar we graag psychologisch advies over zouden krijgen. Kan dat?
Ja, maar wel onder bepaalde voorwaarden. We doen geen specifieke uitspraken over leerlingen die we niet hebben gezien. Dus of er moet expliciete (schriftelijke) toestemming zijn van de ouder om een bepaalde leerling te bespreken, of de vraag moet specifiek liggen bij hoe de leerkracht om kan gaan met een bepaalde situatie, waarbij we dus geen kind-specifieke uitspraken doen. We gaan hier dus voorzichtig mee om, maar kunnen zeker adviseren. Wanneer het gaat om meerdere casussen, kunnen we ook afspreken dat Fieke de Leeuw tijdelijk een of meerdere dagdelen per week op school aanwezig is om te onderzoeken, te adviseren of leerkrachten of leerlingen te coachen.

We hebben een kind dat in behandeling is bij een kinderpsychiater. Hij schijnt behoorlijk depressief te zijn. Toch zien wij hier niet zoveel van op school. De psychiater wil/mag/kan geen contact met ons en de ouders geven ons ook niet veel informatie. We maken ons toch wel zorgen hoe hier mee om te gaan. Wat te doen?

We kunnen uitleg geven over depressiviteit bij kinderen aan de leerkrachten en/of proberen het gesprek met de ouders aan te gaan als tussenpersoon. Mogelijk vinden de ouders het gewoon moeilijk, schamen ze zich, of zijn ze bang voor de consequenties als ze opener zijn over wat er aan de hand is. Het praten over psychologische of psychiatrische problemen is voor veel mensen nog moeilijk, er rust soms helaas nog een taboe op.

 

Intelligentieonderzoek
© 2019 Psychologie in de Klas | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel