Over Psychologie in de Klas

Psychologie in de Klas is een praktijk in Eindhoven, opgezet door Fieke de Leeuw.

"Ik help kind, ouder en school bij psychologische vraagstukken. Dat kan door middel van onderzoek, advies en coaching, en door scholing. Zowel ouders als scholen kunnen mij inschakelen. Ik verzorg ook psychologielessen op scholen, aan zowel leerlingen als aan leerkrachten. Voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders zijn ook mogelijk."

       Fieke de Leeuw

In 1997 studeerde ik af in klinische psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, met als nevenrichting ontwikkelingspsychologie. Ik liep stage op de afdeling Psychiatrie van het Radboud Ziekenhuis en schreef mijn afstudeerscriptie over de behandeling van het syndroom van Gilles de la Tourette.

Na mijn afstuderen werkte ik als psycholoog in de eerstelijnszorg, in de geestelijke gezondheidszorg en voor verschillende arbodiensten. Ik specialiseerde me in stress(preventie) en burn-out(behandeling) en schreef daar met mijn toenmalige collega Arno van Dam ook twee boeken over. Ik ontwikkelde en gaf trainingen op het gebied van stresspreventie, assertiviteit en leidinggeven, en werkte als docent psychologie. Naast volwassenen met stress, begeleid ik de laatste jaren ook kinderen met spanningsklachten.

In mijn praktijk zag en zie ik veel mensen uit het onderwijs met stress-klachten. Een van de stressfactoren die door leerkrachten vaak genoemd wordt, is de grote hoeveelheid ‘bijzondere’ kinderen die er tegenwoordig in een groep zitten: niet alleen bestaan er grote cognitieve verschillen tussen kinderen, er zijn in elke klas ook wel kinderen met (kenmerken van) ADHD, autisme, een tic-stoornis, trauma, angst of depressieve klachten. De omgang met deze kinderen vraagt vaak meer kennis dan de meeste leerkrachten hebben.

Hoewel lichamelijke gezondheid inmiddels aandacht krijgt op scholen, krijgen psychische gezondheid en psychologie dat nog nauwelijks of niet. En dat terwijl meer inzicht in denken, doen en voelen het functioneren en welzijn van kinderen bevordert!

Daarom besloot ik het roer iets om te gooien en mijn psychologiepraktijk voor mens en organisatie om te zetten naar een praktijk voor kind en school. Zo ontstond in 2018 dan Psychologie in de Klas, een praktijk waar kind, ouder en school terecht kunnen met vragen over het psychisch en cognitief functioneren van kinderen op school.

Psychologie in de Klas is een eenmanspraktijk, waarbij er wel samenwerking en intervisie is met collega-psychologen,(ortho)pedagogen en specialisten op diverse gebieden, zoals dyslexie, dyscalculie en autisme. 

Ik ben een universitair geschoold psycholoog (doctorandus, met aantekening psychodiagnostiek), met veel ervaring als psychodiagnosticus /onderzoeker, adviseur, coach en docent. Ik ben geregistreerd als psycholoog in het kwaliteitsregister Jeugd. Ik ben echter géén psychotherapeut en verwijs bij complexere vragen die  behandeling behoeven dan ook door. Ook stel ik in principe geen diagnoses. Liever kijk ik naar wat de sterke en zwakke kanten van een kind zijn en wat dat betekent voor het kind en diens onderwijsbehoefte. Wanneer ik denk dat een diagnose wél van toegevoegde waarde is, bespreek ik dit met ouders.

Ik ben zelf moeder van twee schoolgaande kinderen (geboren in 2008 en 2009).

Kenmerken

  • Betrokken
  • Integer
  • Deskundig
  • Eerlijk
  • Snel

SKJ geregistreerd

HB Register

HBRegister

© 2019 - 2022 Psychologie in de Klas | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel