Intelligentieonderzoek

Een intelligentieonderzoek kan zinvol zijn als er vragen zijn over de capaciteiten van een kind of jongere. Een IQ-test brengt de intelligentie in kaart. De resultaten van zo’n onderzoek geven inzicht in de onderwijsbehoeften van een kind. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het totale IQ (intelligentiequotiënt), maar ook naar de verschillende aspecten van intelligentie. Waar zitten sterke kanten, wat zijn zwakkere kanten? Hoe is de balans hiertussen? Ook kijken we naar hoe een kind de taken aanpakt. Hoe maakt het kind contact? Is het zelfverzekerd of faalangstig? Gaat het uitdagingen aan of haakt het af als het moeilijk wordt? Kan het vlot schakelen tussen de opdrachten? Hoe zit het met de concentratie en volgehouden aandacht?

We bespreken de reden van aanmelding voor intelligentieonderzoek altijd vooraf, zodat we samen kunnen kijken welk onderzoek het beste aansluit op de vraag. We testen kinderen vanaf 6 jaar (en bij uitzondering soms 5-jarigen, mits die al in groep 3 zitten). In principe nemen we de WISC-V af, waarbij we als alternatief, bijvoorbeeld bij een second opinion onderzoek, de IDS-2 af kunnen nemen. 

    

Beide testen sluiten aan op het CHC-model, de theorie die op dit moment het meest gebruikt wordt om intelligentie te beschrijven. Deze theorie gaat uit van een overkoepelende g-factor (het totaal IQ), waar verschillende brede cognitieve factoren onder liggen. Deze factoren worden door de WISC-V en de IDS-2 in verschillende subtests gemeten. Op basis daarvan wordt dan de totale intelligentie berekend. Enkele voorbeelden van deze factoren zijn fluïde intelligentie (abstract denken), geheugen, verwerkingssnelheid, verbaal begrip en ruimtelijk-visuele vermogens.

Overigens zegt een intelligentieonderzoek niet alles over hoe een kind het doet op school. Een kind is meer dan alleen zijn of haar IQ! Of een kind het bijvoorbeeld in een plusklas of klas voor hoogbegaafde kinderen goed doet, hangt van meerdere kindfactoren af, waaronder motivatie, executieve vaardigheden, mindset, sociaal-emotionele ontwikkeling, persoonlijkheid en (faal)angsten. Deze factoren kunnen ook door ons worden onderzocht. En natuurlijk heeft ook (de ‘fit’ met) school en de leerkracht invloed op het functioneren van een kind. 

Kenmerken

  • Betrokken
  • Integer
  • Deskundig
  • Eerlijk
  • Snel

SKJ geregistreerd

HB Register

HBRegister

© 2019 - 2024 Psychologie in de Klas | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel